onsdag 28. november 2012

Retorikk i vekeblad- selvvalgt fordypning


Bonytt 2012




Bonytt er produsert av Egmont forlag og sjangeren er interiør og hjem/hus.
Målgruppen er voksne, mest kvinner. Og nok de med eget hus/leilighet i 25+ alderen som bryr seg om interiør og å inrede.
Tematikken i bladet er interiør og inspirasjon, og hovedbudskapet er å bli inspirert til å inrede hjemmet ditt og få nye ideer.

I hvert blad tar de for seg et par familier/par som har et spessielt hus eller hytte og viser frem disse med masse fine bilder og tekst, og har også med et intervju av personene, sånn at det skal virke mer troverdig og gå på personlige erfaringer. De bygger derfor opp etosen til bladet, og topos- utgangspunktet for argumentene, blir forsterket med personlige erfaringer, eksempler og sammenligninger. 

De reklamerer for Ikea, europris og andre billige butikker der du kan finne interiør, og er ikke på den overklasse prisen, men fokuserer mer på relevante priser, som bygger opp etosen til bladet. De skriver alltid hvor møblene er kjøpt hen, og hva prisen er, og får det til å fremstå på best mulig måte

De viser også for eksempel forskjellen på 2 rom, der det ene er innredet med dyre designer møbler,  mens det andre er f.eks 20.000 kr billigere med nesten akuratt de samme møblene, bare fra en annen butikk og et annet merke. Også viser de anbefalinger av interiør og møbler, og forslag til hvordan du kan pusse opp den gamle gyngestolen di fikk av mormoren din.

Bildene i bladet er i klare, lyse, friske farger, og de fremstiller det på penest mulig måte, sånn at leserne skal få lyst å inrede hjemmet sitt med de møblene.

I bladet finner du en mellomstil- med fonuft, mild stemning, troverdige avsender osv. Det er et enkelt språk som blir brukt i bladet, det er klart og presist. Det blir også brukt mye farger og bilder på alle sidene, og bildene er enkle og forklarende- du vet hva du ser.
Bladet treffer målgruppen bra. Står konkret og enkelt hva det er  du ser og hvor det er kjøpt og hvor mye det koster hvis du lurer på det. Det er mye bra inspirasjon og mye bra ideer. Tekstene og intervjuene er skrevet på en lett måte, og det er også mulighet for litt yngre folk og lese og forstå det som står. 

Bildekilde: 

http://www.magasinarkivet.no/bonytt/2012/3/

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar