mandag 19. mars 2012

Fordypningsemne- rosablogg

 Rosablogg- hvorfor er det så populært blant unge jenter?



Mange tusen lesere er innom de mest populære bloggene daglig og leser om outfit, innkjøp og anbefalinger. 19 av 20 av disse bloggene blir skrevet av jenter i alderen 14-20 år og de fleste bloggerne er under navnet rosablogg, og dette er et veldig populært fenomen i dagens samfunn blant unge jenter.

For og ta et eksempel kan vi ta bloggeren Therese Charlotte Margrethe Nielsen som er jenta som står bak bloggen tcmn.blogg.no, som ligger som nr.1 på blogg- topplisten med rundt 40.000 dagligere lesere. Hun skriver om alt fra anbefalinger av produkt til klær hun har kjøpt til hva hun har gjort den og den dagen. Så for det meste går det i generelle ting som hverdagen hennes, sminke, hår og mote.


Hvorfor er det egentlig så mange mennesker som leser disse rosabloggene?  En psykolog som heter Sondre Risholm Liverød mener at vi leser disse bloggene for og «finne oss selv». Han mener at jenter i 13-19 års alderen er i en forvirret fase i livet der de prøver å finne seg selv og hvem de er, og da er rosa-bloggene en god løsning. Der får du tips om alt en ungdomsjente interesserer seg for, som sminke, hår og mote. Du får tips om gode extension og hvor disse blir selt og prisen på dem, du får tips om sminke- og hår produkter og du får mye inspirasjon til hvor du kan kjøpe kule klær. Dette er en veldig lett kilde til de som ikke har så mye erfaring og peiling på disse emnene.

Det er sikkert mange som leser bloggene for den grunn, men jeg personlig leser ikke bloggene med den grunnen i bakhode. Jeg leser de enkelt og greit for jeg synes det er interessant å lese de. Mange av de skriver så mye teite ting at det bare er morsomt å lese, mens andre skriver mer dypere innlegg og får frem noe saklig. Klart jeg blir også inspirert av og til av klærne de poster eller sminken de anbefaler, men det er ikke hovedgrunnen til jeg leser de.


De som skriver rosablogger har alltid noen kjennetegn som går igjen. De har langt, (somregel) blondt hår, extension, push-up pupper, selvbruning og masse anbefalinger og reklamer av produkter på bloggen sin. De fleste har også en rosafarge som vi ser dominerer og går igjen veldig godt. De velger også å legge frem livet sitt på en så perfekt og fin måte, at alt virker positivt og fint hele tiden. De har bare de fineste tingene og det beste livet, ingenting er negativt i deres liv. Trening er også noe som står veldig mye i fokus hos de fleste. Det kan være en inspirasjon for mange av leserne å se at bloggerne har så fine kropper, og det virker som de trener så mye. Men det er ikke alle så trener så hardt og så mye som de skal ha det til. En dag blogger de om at de skal ut å trene og de har trent så hardt, mens den neste dagen legger de ut en skål full av snop og chips som de skal spise og «kose seg med» som de pleier å si. 







Vi finner også mange semiotiske ressurser i bloggene. Hvis vi skal se på denotasjonen vi får når vi går inn på disse rosabloggene er det jo seffølgelig rosafargen vi legger merke til og vi legger også godt merke til denne jenta som skriver denne rosabloggen. Vi ser at rosafargen skiller seg mye ut og går mye igjen i disse bloggene, både i farger og symboler. Vi ser også jenta som skriver den bloggen med langt hår, brun hud og store pupper, og en kropp hun liker å vise frem. Dette viser igjen til konnotasjoner om at vi kan få et inntrykk av at dette er typiske «barbie jenter». De er veldig glad i å vise seg frem og virker så søte med det lange håret og det hvite smilet som er det første vi somregel møter når vi kommer inn på en blogg.


Som en del av analysen blir også etos-logos og patos prinsippet tatt i bruk. Etos: Hun fremstiller seg selv som en ung jente som fester, har det gøy med venner, shopper og andre ting som ungdomsjenter i 17-18 års alderen driver på med. Hun fremstiller seg selv som en person som lever livet fult ut, men hun tar ikke helt konsekvenser for at ting hun legger ut på bloggen kanskje kan påvirke henne i det senere liv i forhold til jobb også lignende. Logos; Hun skriver mye om det hun vet leserne interesserer seg for og hun publiserer dette i en spesiell rekkefølge som får oss leserne til å interessere oss mer og hun bruker mye bilder i innleggene sine. Hun viser og leserne sine forskjellige ting på video, om for eksempel hvordan du setter på extensionet bra eller hvordan du sminker deg sånn og sånn, og viser da i hvilken rekkefølge det gjøres og hva hun gjør steg for steg. Patos; I innleggene sine er hun veldig flink til å smile og vise stolt frem hva hun har på seg og hvordan hun ser ut. Eller hvis hun har fått et produkt sponset, virker hun veldig overbevisende på bloggen sin om at dette er et bra produkt, både på måten hun fremstiller det på og måten hun skriver om det på. 

De fleste av rosabloggene har et overdrevent fokus på det ytre forholdet som utseende, status og den materielle gevinsten, og dette blir presentert som veien til lykke. De viser frem alt det fine de har kjøpt og alt det fine de har fått sponset, og fremstår som en veldig suksessfull og fremgangsrik person som lever i den perfekte verdenen. De tjener nok til å leve på det de tjener uten å jobbe i tillegg og mange av de tjener til og med mer en foreldrene gjør. Mange unge jenter tror bloggerne lever et så perfekt liv og ser opp til det livet det fremstår som de har, men de vet ikke at det er mye mer som skjuler seg bak bloggen som de ikke vet om.


Mange av topp-bloggerne har fått mye kritikk i media for de ikke skriver at de får betalt for produktene de anbefaler, og dette blir sett på som skjult markedsføring, noe som er et brudd på markedsføringloven. De får tilsendt produkter som de tester ut, for så å skrive om dette produktet på bloggen sin for å få leserne sine til å kjøpe det. Det er en god markedsføring for produsenter siden det er såpass mange jenter som hører og stoler på disse bloggerne at produsenter utnytter dette å betaler bloggerne for å gi en positiv omtale til produktene. 


Anbefaling av tannkost

Anbefaling av extension


Noe som også er spesielt med disse bloggerne er at de deler veldig mye av det personlige med det offentlige. De deler mye av kjærlighetslivet sitt, venneforholdene sine og familieforholdene. Hva de gjorde på dagene og i helgene, hvem de var i selskap til, hvor de var ute å spise og hva de spiste og hva de har på seg hver dag. Mange deler alt for mye i forhold til det jeg mener, men mange synes det er greit å ha en plass å få ut ting de har på hjertet, akkurat som en dagbok, bare her kan de få tilbakemeldinger på det, og det er forståelig. Men jeg tror også de deler mye av sitt private for å få dette venninneforholdet til leserne, for å føle at leserne kjenner de og for å få de til å komme tilbake til bloggen deres. Therese for eksempel deler veldig mye med leserne sine, og det er akkurat som vi får et innblikk i dagboken hennes. Hun har et veldig muntlig språk med smileyer, engelske ord og utrykk og hun har også med litt humor av og til for å få oss lesere til å smile og trekke litt på smilebåndet. Som for eksempel i et innlegg hun skrev i slutten av mars, skrev hun at hun skulle begynne å trene, og at hun «aldri hadde trodd hun skulle det, i hvert fall ikke før i 40-årene når det hadde vært nødvendig» Her ser du hun prøver å være morsom og få oss til å smile litt.

Hun skriver aldri noen dype innlegg med mye mening, om f.eks. samfunnet eller poiltikken. Hennes innlegg går i hva hun gjorde om dagene, produktet hun anbefaler, nye klær hun har kjøpt eller outfit. Outfit er også noe som er veldig populært blant de populæreste bloggerne. Der viser de frem klærne de har på seg den dagen, og stiller seg opp enten ute eller inne og poserer og viser frem klærne sine mens de smiler sitt fineste, hvite smil. Therese er også veldig god på å vise seg frem i lettkledde klær. Når hu er i syden er hun ikke redd for å legge ut bilde av kroppen sin, og når hun er hjemme og ikke går i bikini, legger hun ofte ut bilde av seg selv i en liten, hvit shorts og en hvit singlet, selv om det er februar. Så vi lurer jo på om hun virkelig går sånn, eller om hun bare tar det på seg for å vise frem kroppen sin på bloggen. Så dette viser igjen til en konnotasjon om at hun er i hvert fall ikke redd for å vise seg frem, og vi får inntrykket av at hun er ganske fornøyd med seg selv og kroppen sin.







Jeg både liker og ikke liker å lese rosablogger. Det er spennende å lese om livet deres og lese om produkter de har fått sponset og nye klær de har kjøpt. Det er også en bra plass å finne inspirasjon til forskjellige ting. Det jeg ikke liker med bloggene er at alt fremstår så veldig perfekt. De fleste bare fremstår som alt er perfekt og at de lever et så fantastisk liv. De deler veldig mye på bloggen sin, men det meste er bare positivt. Det er ikke mange av toppbloggerne som deler negative ting som oppstår i livene deres. Det synes jeg de burde gjøre for å få folk til og kanskje kjenne seg i igjen i noe av det, og for å føle at leserne er ikke de eneste som kanskje har opplevd det sånn, eller gjort en feil. Men selv om du kanskje ikke liker alt de skriver og gjør, så leser du bloggen allikevel. Det er noe med disse bloggene som gjør at du bare må komme tilbake og se om de har skrevet et nytt innlegg, men jeg klarer faktisk ikke å peke helt ut hva det er som gjør at jeg plent må komme tilbake. 

Så konklusjonen på hvorfor folk leser rosablogger og blogger generelt, er at de vil finne seg selv og det er en lett kilde til å finne noen å se opp til å finne inspirasjon. Det er en plass du kan få svar på ting du lurer på, du har sjansen til og spør om spørsmål du lurer på og det er en plass du kan få inspirasjon i alt fra hva du kan ha til middag til hvor du kan kjøpe en fin kjole. 



Kilde: 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar